כיול מיקרו נפח

מה זה כיול מיקרו נפח?

כיול מכשירים להעברת נוזלים בנפחים נמוכים מאד. 1µl  עד 100ml.

תחומי הכיול

• כיול פיפטורים חד ערוציים
• כיול פיפטורים רב ערוציים
• כיול פיפטורים אלקטרונים וידניים
• כיול סטפרים
• כיול בירטות
• ועוד

אופן הכיול

כיול מיקרו נפח נעשה בשיטה גרווימטרית (מדידת מסת הנוזל), תוך שימוש במים מזוקקים ומאזניים מדויקים. נפח הנוזל, שמשקלו וצפיפותו ליחידת נפח ידוע, שנשאב אל הטיפ, נשקל במאזניים והתוצאה המתקבלת מומרת לנפח באמצעות נוסחה, אשר לוקחת בחשבון את תנאי הסביבה, צפיפות הנוזל וכוח העילוי.

הכיול מתקיים במעבדה מבוקרת לחץ ברומטרי, טמפרטורה ולחות ונעשה תחת הסמכה של הרשות הלאומית להסמכת מעבדות ISRAC. הכיול מתבצע בהתאם לתקן ISO-8655. תקן זה קפדני ביותר ומגדיר בין היתר נפחי מדידה, כמות מזיגות למדידה, סטיות מותרות (הן סטייה סיסטמתית והן פיזור מותר), גורמים משפיעים על אי-וודאות ופרוצדורות להקטנת סטיות כגון פיצוי ערך התאדות של מים תוך כדי המדידה, השפעות חימום יד ועוד. השקילה של המים מתבצעת באמצעות מאזניים 6 ספרות עם יכולת הבחנה של מיקרוגרם (0.000001 גרם) כנדרש על ידי התקינה וכך ניתן להגיע לדיוק גבוהה ביותר.

למהלך הכיול מספר שלבים הכרחיים על מנת לבחון אם המכשיר עומד במפרט: 1) בדיקה תפקודית, יכולת בנייה ושמירה על לחץ במנגנון הבוכנה של המכשיר הנבדק. 2) מספר מזיגות ושקילות עבור 3 נפחים שונים. 3) החלפות טיפים כל מספר מזיגות. 4) המרת משקל לנפח ובדיקת עמידה בפיזורים מותרים וסטיות מותרות, תוך התחשבות בערך אי-וודאות.

כיוון, תחזוקה ותיקון

אם המכשיר אינו תקין מעבירים אותו למעבדת התחזוקה, בה מבצעים פירוק, ניקוי יסודי, גירוז המכלולים הנעים ובמידת הצורך (והזמינות) גם החלפת חלקים. במידה והמכשיר תקין ועבר כיול, אבל הסטיות שלו חורגות מסטיות המותרות בהתאם לדרישות התקן, מבצעים כיוון וכיול חוזר.

ההיסטוריה של מדידת נפח

בעבר, הפיפטות הפשוטות הראשונות לדגימת נוזלים היו עשויות זכוכית ושימשו לניסויים במגוון רחב של תחומי מחקר. בשנת 1957 נרשם פטנט, על פיפטור (מיקרופיפטה) הראשון, על ידי ד”ר היינריך שניטגר (מרבורג, גרמניה). הפיפטור המתכוונן הייתה המצאה מוויסקונסין שפותחה באמצעות אינטראקציות בין מספר אנשים, בעיקר הממציא וורן גילסון והנרי לארדי, פרופסור לביוכימיה באוניברסיטת ויסקונסין-מדיסון.

כיול מיקרו נפח במשטרה

בפתיח של CSI עובדי המז”פ עושים שימוש בפיפטור להעברת נוזלים ממיכל אחד למיכל אחר או למבחנה. לביצוע בדיקות באמצעות נוזלים שמזהים נוכחות חומרים מסוכנים או בלתי חוקיים.
פיפטורים מדויקים מבטיחים הליך בטוח ואמין ובשל כך גם תוצאות שניתן להסתמך עליהן.

כיול מיקרו נפח ברפואה

מעבדת סקר ילודים במרכז הרפואי שיבא עושה שימוש ברובוט הבודק דגימות דם של כל התינוקות שנולדים במדינת ישראל. הדגימות נבדקות להמצאות של מספר מחלות המסכנות חיים וניתנות לטיפול מציל חיים בתוך ימים ספורים מהלידה.

כיול מיקרו נפח באקדמיה

הבסיס למדע הוא מחקר. מיטב האקדמאים בתחום המדע ידעו לספר על התלות של תוצאות המחקר והאמינות שלו באמינות והדיוק של הכלים שנעשה בהם שימוש במחקר מיומו הראשון.
חריגה בתוצאות בראשית הניסוי או המחקר יובילו למסקנות ותוצאות שגויות לכל אורכו ועלולים להביא לאיבוד של ימי, חודשי ושנות מחקר ארוכים.

סרטון הסבר לכיול מיקרו נפח- צפייה מהנה

לצפיה בהיקף ההסמכה בתחום מיקרו נפח לחץ כאן

איך נוכל לעזור לך?

אנא יידעו אותנו אם יש לכם שאלה, רוצים להשאיר תגובה, או שהנכם מעוניינים במידע נוסף

מתעניינים בשירותי כיול מיקרו נפח?