שלוש טעויות שאתם יכולים להימנע מהן בשימוש בתעודות כיול

תעודות כיול הן תעודות המעידות על תאימות מכשירי המדידה לדרישה של תקן, יצרן או לקוח. הן ניתנות לאחר תהליך קפדני של מדידות ובקרה.

רק מספר מצומצם של מעבדות כיול בארץ מוסמכות לתקן ISO17025 ומסוגלות לבצע כיולים המוכרים ברוב ארצות העולם.

מכשיר החוזר ממעבדת הכיול, חוזר בדרך כלל עם סימון על גבי המכשיר (מדבקה), בו נכתב שהמכשיר כויל, תאריך הכיול ותאריך פקיעת התוקף של האישור אשר התבקש על ידי הלקוח לפני שליחת המכשיר לכיול. בנוסף למדבקה מגיעה גם תעודת כיול – שהיא מסמך חשוב יותר ממה שרובינו נוטים לחשוב.

חשוב להבין שתעודות כיול הן יותר מאשר רק מסמך לתיוק בקלסרים שבמדפים הגבוהים במשרד, מסמכים שיש להוציא בעת ביקורת חיצוניות או לפי דרישת לקוח קפדן במיוחד. בתעודות כיול ישנו מידע בעל ערך רב, שחבל לא להיעזר בו.

בהמשך מפורטות שלושת השגיאות הנפוצות שמפעלים וחברות חוטאות בהן בשימוש בתעודות כיול – ומה כדאי לעשות על מנת להפיק מהן יותר.

#1 – אל תתייקו את תעודת הכיול שלכם לפני שעברתם על הנתונים שהיא מכילה

במעבדות הכיול מבצעים בדיקות שונות למכשירים שונים ולכן בתעודות כיול יש מגוון גדול של נתונים. עם זאת יש נתונים בסיסיים החוזרים ומופיעים כמעט בכל תעודת כיול וביניהם הסטייה המותרת (ה”טולרנס”) של המכשיר, תחום הכיול (תחום הערכים בהם ניתן להסתמך על דיוק מכשיר המדידה), רמת אי הוודאות (סף יכולת הדיוק של המעבדה) ועוד.

כאשר מקבלים מכשיר מדידה חזרה מכיול ממעבדה ולפני שמוסרים אותו לשימוש העובד ומתייקים את תעודת הכיול, חובה להקדיש מספר דקות ולעבור על המידע המפורט בתעודה. במקרים רבים יסתבר שאם נתחשב בנתונים המופיעים בתעודה נוכל לעשות שימוש נכון יותר במכשיר המדידה. ניצול כזה של תעודות כיול יכול להניב חיסכון משמעותי בהוצאות ושיפור האיכות בתהליך הייצור. לדוגמא, שימוש בערך האמיתי של משקולת מתעודת הכיול ולא בערכה הנומינלי ישפר את דיוק התהליך.

#2 – אל תוותרו על תהליך קליטה מקצועי של תעודות הכיול

כדי להפיק את המירב מהנתונים שנאספו במעבדת הכיול חשוב שהליך קבלת מכשירי המדידה במפעל לא יהיה פרוצדורלי בלבד. מומלץ שאיש ‘הבטחת איכות’ או ‘מבקר איכות’ מדרגה בכירה, המכיר את השימוש במכשירי המדידה, יעבור על התעודות, יסיק מהן מסקנות אופרטיביות ויוציא הנחיות פנימיות בהתאם. כך למשל ניתן למנוע שימוש במכשיר מדידה התואם את מפרט הכיול – אך תוצאות המדידה מתקרבות לגבולות הסיבולת בפרויקטים המחייבים רמת דיוק גבוהה במיוחד. פעולה פשוטה כזו יכולה למנוע פסילת פריטים בביקורת איכות סופית (לפני אספקה ללקוח) והצורך לייצרם מחדש, על ההוצאות המיותרות הנלוות לכך.

#3 – אל תתעלמו מהנתונים בתעודת הכיול כשאתם מוסרים את מכשיר המדידה לעובד

תעודות כיול יכולות לצייד את האדם הנכון במפעל בכלי המדידה המתאים ביותר עבורו. כך למשל כאשר ישנם שני מכשירי מדידה דומים, ניתן לבחור איזה מהם יתאים יותר למחלקה מסוימת בהתאם לצרכיה.
לעיתים ניתן להסיק מסקנות המאפשרות הארכת חייהם של מכשירי מדידה. כך למשל אם מתעודת הכיול עולה שטווח הטעות של מכשיר מדידה מסוים גדל והולך בכל בדיקה תקופתית, ייתכן שהוא עדין מדי לצרכי המחלקה בה משתמשים בו. ניתן להעביר מכשיר כזה למחלקה אחרת, בה אופי הפעילות תובעני פחות, ולצייד את המחלקה המקורית במכשיר מדידה מדגם עמיד יותר
או להיפך – עם הסטיות המתקבלות יציבות ואינן משתנות לאורך 3 בדיקות עוקבות יתכן וניתן להאריך את המרווח בין כיול לכיול.

איש ‘הבטחת איכות’ או ‘מבקר איכות’ מנוסה ומסור יכול למצוא דרכים רבות להפיק ערך עבור המפעל מן הנתונים בתעודות הכיול, לפעמים כל מה שצריך הוא לבקש זאת ממנו ולאפשר לו לעשות זאת.

 

 

 

לשאלות נוספות – מוזמנים ליצור קשר עם המומחים של מ.ב.א הזורע כאן או למייל: sales@mba.co.il

איך נוכל לעזור לך?

אנא יידעו אותנו אם יש לכם שאלה, רוצים להשאיר תגובה, או שהנכם מעוניינים במידע נוסף